fredag 21. desember 2012

Selv pepperkakedeigen smaker annerledes i år...

Jeg lagde pepperkakedeig i dag, og selv den smakte tamt til tross for masse krydder. Lurer på om jeg skal fryse ned en klump og ha til våren. Pepperkakedeig er nemlig noe av det deiligste jeg vet om. Jeg fikk skjenn av Bjørn for at jeg lagde dobbel porsjon…til tross for at han hadde påpekt at det var nok med en. Vi diskuterer dette hvert år. Han mener han har stemmerett siden det er han og jenta vår som baker dem ut. Men jeg føler at dette med å lage voldsomt mye pepperkakedeig er en måte å kompensere alle de juletingene jeg ikke får til. Har alltid vært skikkelig dårlig på jul. Planene er mange, men så setter juleapatien inn. Heldigvis blir vi buden bort på julaften og 1. juledag…så vil slipper unna mye styr og stell. Men det skal jeg ha…jeg er en rev til å bake pepperkakedeig.  Kanskje jeg skal starte nettbutikk neste år? Da jeg så hvor utavseg (han er vanligvis en sindig mann) Bjørnen ble over deigen som veltet seg ut over bollekanten, ga jeg bort halve deigen til min veldig gode venninne Anne-Lise Nilsen. He-he...så slipper ikke hun unna bakingen i år :-)
Her er oppskriften:
Min svigerinnes pepperkaker
(200 figurer)
150 gr. Margarin
5 dl.     Sukker
2 dl.     Mørk sirup
(Dette skal røres sammen med mixmaster, skal ikke varmes opp.)
2 dl.     Vann
1 ss.     Kanel
1 ss.     Ingefær
1 ss.     Nellik
1 ss.     Natron
(Dette skal tilsettes den første blandingen.)
1,5 l.    Hvetemel
(Til slutt arbeides melet inn i blandingen.)
Stekes på 200-225 grader i 5-7 minutter.
På onsdag satt jeg min 40-ende sprøyte og har bare 8 igjen. Da kan jeg ta meg et glass vin på den 23. bryllupsdagsmiddagen til Bjørnen og meg den 23. februar….kanskje det blir mer moro også ;-)
Tenk, jeg synes dette har gått veldig greit. Det var tøft i staren og jeg tror ikke jeg hadde klart et år med de bivirkningene. Men det er jo ikke rart det går fort så mye som jeg sover. Jeg er heldig som har en kropp som trives i horisontalen, opp til et døgn i strekk noen ganger.
Jeg hører om flere som får tilbakefall etter endt behandling. Det bekymrer meg ikke mye, men jeg tenker jo på det.
Årets julehandel gikk i alle fall greit. Alle voksne fikk gavekort fra www.norafriends.com. Det min gode venninne Seblewongol Kefele som har vært med på å starte dette prosjektet.
God jul og vidunderlig nytt år til hele vår skakkjørte klode.



1 kommentar: