onsdag 7. mars 2012

Blå torsdagsnatt


På mandag var Bjørn og jeg på sykehuset hos lege Else som ga meg masse informasjon om leverens tilstand. Mye var bra og en del var dårlig. Blant annet at jeg hadde høy virusmenge og at jeg har Hepatitt type 1 som er vanskeligere å kurere enn andre typer Hepatitt C. Men jeg mener å huske at jeg har 70 % sjanse for å blir kurert. Jeg legger ved link til informasjon jeg fikk av fine sykepleier Wenche i dag (tirsdag): http://gallery.me.com/jorsol#102257
Jeg har IKKE tenkt at denne bloggen skal være en kunnskapsblogg, men mer som en logg…der jeg legger ut mine opplevelser og tanker knyttet til behandlingen.  En mulighet for mine venner og følge med når det passer for dem. For meg er det også viktig å loggføre meg selv gjennom behandlingen. Alle sier at dette er en tøff behandling, men jeg har veldig lyst til å prøve å gjennomføre. Blir jeg frisk, blir jeg glad. Blir jeg det ikke, så er det også noe jeg skal takle. Men siden det er fare for å bli syk senere så vil jeg ta behandlingen. Jeg vil sikkert angre senere dersom jeg ikke tar behandlingen.
Den 27. mars  skal jeg ta den første sprøyten. Jeg forbereder meg på å bli dårlig. Influensasmerter etc. Jeg må få meg solbriller: Jeg kan bli lysksky…får håpe jeg ikke blir mannevond. Jeg kan bli deprimert, sørgelig supertrist og jeg kan bli irritert og sinna (Håper jeg får feiret sølvbryllup med Bjørnen) Jeg har ingen forpliktelser dette året. Så det går nok bra. Før jeg får den første sprøyten skal huset være rent og rommet mitt nymalt. Og alle ting skal være på rett plass i hyller og skap…om det aldri har vært det før. Jeg overtar barnerommet så jeg håper jenta får et sted å bo når hun er hjemme i Oslo. Ikke gøy å være hjemme med syk mor og ikke ha eget rom. Men det ordner seg sikkert. 
 Et helt år uten alkohol…ikke vin til lammet eller en utepils på løkka eller prammen. Tanken er at jeg kanskje skal få skrevet, lakket negler, sortert gamle bilder på Lightroom, kanskje ta noen nye bilder? Gå tur med venner, bruke rockeringen og trimsykkelen. Høre lydbok og musikk. Lese bøker og aviser. Kanskje jeg kan være en tenketank og planlegge hva jeg skal gjøre når jeg har passert femti.
Jeg har avviklet alt jeg driver med og har ingen forpliktelser så langt som dette året varer.  Jeg håper det blir et år uten konflikter og krangler. Det har jeg ikke krefter til. Hvis det er noe folk har å si på meg kan de vente til kuren er over. Da kan vi ha et oppvaskmøte hvis det skal trenges. Sykdom kan føre til mye irrasjonalitet. Derfor er jeg glad for at jeg har mange rause venner for tiden.
Hvis jeg mister håret, håper jeg at jeg ikke mister håpet. Jeg er sikker på at jeg har noen venner som hekler en kul blå caps til meg.
Tenna i taket og hæla i tappeten. Dette skal jeg fikse.

5 kommentarer:

  1. hvis formen tillater langsom vandring i nærmiljøet: jeg har aldri .... hint..... vært på Kolsåstoppen ...
    Du er barsk!
    klem fra Kristin

    SvarSlett
  2. Jeg blir glad om du kommer og går en langsom tur med meg til Kolsåstoppen en vakker vår / sommerdag. Det er akkurat hva jeg trenger...for formen kommer til å dale, men vi kan nyte langsomheten og lukte og nøye betrakte på alt vi passerer.

    SvarSlett
  3. ja hurra la kvinnen i blått ta oss med
    på topp eller dal vandring
    under solen eller månen
    allerede i en grusbustete april?
    om du er sky tenner vi andre dunklere lys
    i det nymalte redet
    og spiser sammen i skyggen
    månen hilser full pupp herfra

    SvarSlett
  4. Tenk å få dikt i gave...helt fra Amerika Tusen hjertetakk. Det skal jeg henge på veggen sammen med fullmånen. Skulle gjerne hatt deg med på Gro Dahles skrivekurs...egentlig er det ikke så innmari kurs, men heller en mulighet til å spire med Gro.

    SvarSlett
  5. Fine Jorunn. Det fikser du bra! -Amalie

    SvarSlett