fredag 6. april 2012

Dyrk Nået


Råd til folk som skal begynne på Interferonkur:


Prøv i vær i god form før kuren starter. Det var ikke jeg. Har aldri i livet vært i så dårlig form (pust pese). Men uansett så beveger jeg meg hver dag. Går en times tid i skogen. Jeg har også rockering, trimsykkel og strikk som jeg har trengt å at ibruk.
Prøv å tenk at det er viktig å gjøre hyggelig ting for egen del. Planlegg hva du vil gjøre. Se film, lese bøker, fotografere, skrive og gå tur etc etc. Tror det er viktigere å gjøre hyggelige ting en nyttige ting dette året. Det er tross alt en investering i resten av livet.
Forbred venner og familie på behandlingen sånn at de tar kontakt og ikke tillater at du isolerer deg hvis du blir deprimert.
Om det er dager du ikke orker så mye, ikke kritiser deg selv. Se heller hva du faktisk har gjort. Skryt av deg selv for den minste ting. Alt fra at du spiste frokost selv om du var kvalm eller gikk til postkassen selv om det var et tiltak, at du så en god film. At du ringte noen. Skryt hemningsløst av deg selv. Som jeg har skrevet før er det en balanse mellom å tillate seg å være syk og det å det å utfordre seg litt. Utfordre seg først og fremst på ting som er hyggelig og bra for din nåværende tilstand. Dette er året da omsorg for egen helse det meste skal dreie seg om.
Lag en logg over egen tilstand. Ikke alle vil lage en blogg, men fint å formulere hvordan man til enhver tid har det. Da kan man gå tilbake å se sin egen utvikling.
Det går helt fin å lage en blogg der bare noen utvalgte får tilgang.
Og så det mest klisjefylte av alt: Gled deg over de små ting og ikke ha for høye forventinger til hva du skal få gjort. Utvikl her og nå opplevelsen når du har det bra. Dyrk Nået! Dette er et år der formurven vil variere veldig og for mange er det verst dagene etter at sprøyten er satt.
Dette var noe av det jeg kom på i farta.

 Tenk at noen bygger en hel landsby på en stubbe :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar